Fredrik Reinfeldt kommenterar Sven Otto Littorins examen

Vad jag har förstått så har Littorin beskrivit utgångspunkten, hur han uppfattade examina. Med det känner jag mig nöjd. Jag tycker att han har svarat upp mot den eventuella kritik som skulle kunna finnas säger.
-
Det säger Fredrik Reinfeldt till TT/DN.
-
Jaha, så då är det alltså ok att Littorin titulerar sig MBA? Kommer hans examen att stå kvar i Statskalendern?
-
Björn Fridén har förresten skrivit ett bra inlägg om Sven Otto Littorins examen.
-
Jag håller med Leif Pagrotsky i hans kritik:
-
Det är ett växande internationellt problem med missbruk av titlar. Som utbildningsminister engagerade jag mig hårt i detta. Vi bedrev ett omfattande arbete i EU för att få universitetsexamina jämförbara.
-
För att arbetsmarknaden ska kunna fungera så måste arbetsgivarna veta vad en examen står för. Då är det allvarligt att den högste politiskt ansvarige vi har för arbetsmarknaden tycker det är helt ok att man får ha vilken titel som helst i sina papper.

2 kommentarer:

Björn Fridén sa...

Tror man bara att det är en riktig examen så räknas den. Reinfeldt har således institutierat den så kallade placebo-examen.

Alexandra Einerstam sa...

Ja, jag tänkte ta ett steg längre än Littorin och titulera mig DPhil in Archeology. Varför nöja sig med en MBA?